Geerinckx & Callewaert, Geassocieerde notarissen te Aarschot

 

Geerinckx & Callewaert

Geassocieerde notarissen te Aarschot

Dit notariskantoor is uitgerust met een videoconferentiesysteem. Gemak, veiligheid en ecologie zijn de sleutelwoorden van dit systeem. Wij kunnen op afstand optreden met andere notariskantoren die ook met dit systeem zijn uitgerust.
 

GEERINCKX & CALLEWAERT, geassocieerde notarissen

T. de Beckerstraat 42
3200 Aarschot
Tel. (016) 56.63.61
Fax. (016) 57.06.13

BV
BTW BE 0886688084
RPR Leuven

 
Maak online uw afspraak
 

Immo

Uit de hand verkoop € 380.000

Huis
Venneheidestraat 40
3201 Langdorp

Uit de hand verkoop € 135.000

Grond
Winterst 46
3201 Langdorp

Online verkoop € 350.000

Huis
Kiekopstraat 11
3201 Langdorp

Uit de hand verkoop € 45.000

Grond
Groenstraat 30
3200 Aarschot

Uit de hand verkoop € 260.000

Appartement
Gemeenteplein 23
3010 Kessel Lo

Online verkoop € 160.000

Huis
Grote Baan 182
3130 Betekom

Online verkoop

Huis
Gasthuisstraat 49
3200 Aarschot

Online verkoop € 150.000

Appartement
Kranenburgstraat 82
3271 Zichem

Online verkoop € 610.000

Appartement
Kranenburgstraat 78 80
3271 Zichem

Online verkoop € 150.000

Appartement
Kranenburgstraat 80
3271 Zichem

Online verkoop € 135.000

Appartement
Kranenburgstraat 80
3271 Zichem

Online verkoop € 175.000

Appartement
Kranenburgstraat 78 - 80
3271 Zichem

Online verkoop € 250.000

Huis
Kranenburgstraat 84
3271 Zichem

     
loader
 
Notarieel jurist 21 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

De geassocieerde notarissen Danny Geerinckx en Anne Callewaert, ondersteund door een dynamisch en ervaren team van medewerkers in een modern kantoor, zoeken een extra medewerker voor:

het zelfstandig beheren van zowel de courante notariële dossiers als de complexere juridische dossiers in alle notariële domeinen.

Werkomgeving:

Modern kantoor in centrum met modernste apparatuur en gebruik van Acta Libra (SDP) met leuke collega's

Wij vragen:

  • Master in het Notariaat/Rechten
  • Discreet en nauwgezet
  • Je staat rechtstreeks in contact met het cliënteel, zowel telefonisch als op het kantoor
  • Je bent een echte team-player
  • Vlot ter taal in digitaal notariskantoor met Office en SDP (Acta Libra)

Wij bieden:

  • Mogelijkheid om te groeien, gesteund door interne begeleiding en/of opleiding
  • Een moderne en jonge werkomgeving in het centrum van Aarschot, vlot bereikbaar met openbaar vervoer
  • Goede verloning, met extra-legale voordelen

Interesse?

Als u graag werkt in teamverband, van aanpakken weet en nauwkeurig kunt werken, solliciteer dan schriftelijk via e-mail op info@notarisgeerinckx.be

Indien u hier solliciteert zullen uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank  voor een periode van 3 maanden na afloop van de aanwervingsprocedure worden bijgehouden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet worden verspreid naar derden tenzij met toestemming van de sollicitant of wettelijke verplichting. De sollicitant kan zijn recht op rectificatie en vernietiging uitoefenen door de notaris te contacteren op volgend e-mailadres info@notarisgeerinckx.be

Interesse:

CV bij voorkeur per e-mail naar danny.geerinckx@notarisgeerinckx.be.

 Afdrukken
Notarieel administratief dossierbeheerder 21 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

  • Cliënten telefonisch verder helpen
  • Je zorgt voor de administratieve opmaak van dossiers (opzoekingen opstarten)
  •  Zelfstandig beheren van eigen dossiers, al dan niet nog in combinatie met het uitvoeren van de administratieve opstart en het afsluiten van dossiers.
  • Je kan rekenen op ondersteuning van ervaren collega’s.

Werkomgeving:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.

Wij vragen:

Wij vragen:

  • Je beschikt minstens over een diploma hoger secundair onderwijs. 
  • Ervaring in het notariaat is een pluspunt!!
  • Je hebt een goede kennis van de courante informaticatoepassingen (Outlook, Word, Excel, ... ) en bent steeds bereid om nieuwe applicaties en toepassingen aan te leren
  • Kennis van Acta Libra is een pluspunt, maar niet vereist.
  • Je bent punctueel, nauwkeurig, verantwoordelijk, stressbestendig en goed georganiseerd en kan op een vlotte en professionele wijze mondeling en schriftelijk communiceren
  • Je bent communicatief en sociaalvaardig, maar steeds discreet
  • Je kan zelfstandig werken, maar bent daarnaast wel een teamplayer die een goede sfeer tussen collega’s belangrijk vindt

Wij bieden:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.
  • Verloning in overeenstemming met je verantwoordelijkheid en ervaring.
  • Groeps- en hospitalisatieverzekering en extra legale voordelen.
  • De mogelijkheid om je kennis verder uit te breiden

‘Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door info@privanot.be te contacteren. Wij zien erop toe dat al uw persoonsgegevens behandeld worden volgens de geldende Privacywetgeving.’

Interesse:

CV bij voorkeur per e-mail naar info@notarisgeerinckx.be.

 Afdrukken
Notarieel jurist 9 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

De geassocieerde notarissen Danny Geerinckx en Anne Callewaert, ondersteund door een dynamisch en ervaren team van medewerkers in een modern kantoor, zoeken een extra medewerker voor:

het zelfstandig beheren van zowel de courante notariële dossiers als de complexere juridische dossiers in alle notariële domeinen.

Werkomgeving:

Modern kantoor in centrum met modernste apparatuur en gebruik van Acta Libra (SDP) met leuke collega's

Wij vragen:

  • Discreet en nauwgezet
  • Je staat rechtstreeks in contact met het cliënteel, zowel telefonisch als op het kantoor
  • Je bent een echte team-player
  • Vlot ter taal in digitaal notariskantoor met Office en SDP (Acta Libra). Kan aangeleerd worden.

Wij bieden:

  • Mogelijkheid om te groeien, gesteund door interne begeleiding en/of opleiding
  • Een moderne en jonge werkomgeving in het centrum van Aarschot, vlot bereikbaar met openbaar vervoer
  • Goede verloning, met extralegale voordelen

Interesse?

Als u graag werkt in teamverband, van aanpakken weet en nauwkeurig kunt werken, solliciteer dan schriftelijk via e-mail op info@notarisgeerinckx.be

Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum/ studies bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang. We kunnen gedurende deze termijn dan immers contact met u opnemen voor een nieuwe job opportuniteit binnen onze instellingen. Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door onze functionaris van gegevensbescherming te contacteren via info@privanot.be. Wij zien erop toe dat al uw persoonlijke gegevens worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving.

 Afdrukken
Notarieel administratief dossierbeheerder 9 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

  • Cliënten telefonisch verder helpen
  • Je zorgt voor de administratieve opmaak van dossiers (opzoekingen opstarten)
  •  Zelfstandig beheren van eigen dossiers, al dan niet nog in combinatie met het uitvoeren van de administratieve opstart en het afsluiten van dossiers.
  • Je kan rekenen op ondersteuning van ervaren collega’s.

Werkomgeving:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.

Wij vragen:

  • Je beschikt minstens over een diploma hoger secundair onderwijs. 
  • Ervaring in het notariaat is een pluspunt!
  • Je hebt een goede kennis van de courante informaticatoepassingen (Outlook, Word, Excel, ... ) en bent steeds bereid om nieuwe applicaties en toepassingen aan te leren
  • Kennis van Acta Libra is een pluspunt, maar niet vereist.
  • Je bent punctueel, nauwkeurig, verantwoordelijk, stressbestendig en goed georganiseerd en kan op een vlotte en professionele wijze mondeling en schriftelijk communiceren
  • Je bent communicatief en sociaalvaardig, maar steeds discreet
  • Je kan zelfstandig werken, maar bent daarnaast wel een teamplayer die een goede sfeer tussen collega’s belangrijk vindt

Wij bieden:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.
  • Verloning in overeenstemming met je verantwoordelijkheid en ervaring.
  • Groeps- en hospitalisatieverzekering en extra legale voordelen.
  • De mogelijkheid om je kennis verder uit te breiden

Interesse:

CV naar info@notarisgeerinckx.be.

Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum/ studies bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang. We kunnen gedurende deze termijn dan immers contact met u opnemen voor een nieuwe job opportuniteit binnen onze instellingen. Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door onze functionaris van gegevensbescherming te contacteren via info@privanot.be. Wij zien erop toe dat al uw persoonlijke gegevens worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving.

 Afdrukken

Notarieel jurist

21 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

De geassocieerde notarissen Danny Geerinckx en Anne Callewaert, ondersteund door een dynamisch en ervaren team van medewerkers in een modern kantoor, zoeken een extra medewerker voor:

het zelfstandig beheren van zowel de courante notariële dossiers als de complexere juridische dossiers in alle notariële domeinen.

Werkomgeving:

Modern kantoor in centrum met modernste apparatuur en gebruik van Acta Libra (SDP) met leuke collega's

Wij vragen:

  • Master in het Notariaat/Rechten
  • Discreet en nauwgezet
  • Je staat rechtstreeks in contact met het cliënteel, zowel telefonisch als op het kantoor
  • Je bent een echte team-player
  • Vlot ter taal in digitaal notariskantoor met Office en SDP (Acta Libra)

Wij bieden:

  • Mogelijkheid om te groeien, gesteund door interne begeleiding en/of opleiding
  • Een moderne en jonge werkomgeving in het centrum van Aarschot, vlot bereikbaar met openbaar vervoer
  • Goede verloning, met extra-legale voordelen

Interesse?

Als u graag werkt in teamverband, van aanpakken weet en nauwkeurig kunt werken, solliciteer dan schriftelijk via e-mail op info@notarisgeerinckx.be

Indien u hier solliciteert zullen uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank  voor een periode van 3 maanden na afloop van de aanwervingsprocedure worden bijgehouden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet worden verspreid naar derden tenzij met toestemming van de sollicitant of wettelijke verplichting. De sollicitant kan zijn recht op rectificatie en vernietiging uitoefenen door de notaris te contacteren op volgend e-mailadres info@notarisgeerinckx.be

Interesse:

CV bij voorkeur per e-mail naar danny.geerinckx@notarisgeerinckx.be.

 Afdrukken

Notarieel administratief dossierbeheerder

21 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

  • Cliënten telefonisch verder helpen
  • Je zorgt voor de administratieve opmaak van dossiers (opzoekingen opstarten)
  •  Zelfstandig beheren van eigen dossiers, al dan niet nog in combinatie met het uitvoeren van de administratieve opstart en het afsluiten van dossiers.
  • Je kan rekenen op ondersteuning van ervaren collega’s.

Werkomgeving:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.

Wij vragen:

Wij vragen:

  • Je beschikt minstens over een diploma hoger secundair onderwijs. 
  • Ervaring in het notariaat is een pluspunt!!
  • Je hebt een goede kennis van de courante informaticatoepassingen (Outlook, Word, Excel, ... ) en bent steeds bereid om nieuwe applicaties en toepassingen aan te leren
  • Kennis van Acta Libra is een pluspunt, maar niet vereist.
  • Je bent punctueel, nauwkeurig, verantwoordelijk, stressbestendig en goed georganiseerd en kan op een vlotte en professionele wijze mondeling en schriftelijk communiceren
  • Je bent communicatief en sociaalvaardig, maar steeds discreet
  • Je kan zelfstandig werken, maar bent daarnaast wel een teamplayer die een goede sfeer tussen collega’s belangrijk vindt

Wij bieden:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.
  • Verloning in overeenstemming met je verantwoordelijkheid en ervaring.
  • Groeps- en hospitalisatieverzekering en extra legale voordelen.
  • De mogelijkheid om je kennis verder uit te breiden

‘Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang (Bv: contacteren voor een nieuwe job). Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door info@privanot.be te contacteren. Wij zien erop toe dat al uw persoonsgegevens behandeld worden volgens de geldende Privacywetgeving.’

Interesse:

CV bij voorkeur per e-mail naar info@notarisgeerinckx.be.

 Afdrukken

Notarieel jurist

9 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

De geassocieerde notarissen Danny Geerinckx en Anne Callewaert, ondersteund door een dynamisch en ervaren team van medewerkers in een modern kantoor, zoeken een extra medewerker voor:

het zelfstandig beheren van zowel de courante notariële dossiers als de complexere juridische dossiers in alle notariële domeinen.

Werkomgeving:

Modern kantoor in centrum met modernste apparatuur en gebruik van Acta Libra (SDP) met leuke collega's

Wij vragen:

  • Discreet en nauwgezet
  • Je staat rechtstreeks in contact met het cliënteel, zowel telefonisch als op het kantoor
  • Je bent een echte team-player
  • Vlot ter taal in digitaal notariskantoor met Office en SDP (Acta Libra). Kan aangeleerd worden.

Wij bieden:

  • Mogelijkheid om te groeien, gesteund door interne begeleiding en/of opleiding
  • Een moderne en jonge werkomgeving in het centrum van Aarschot, vlot bereikbaar met openbaar vervoer
  • Goede verloning, met extralegale voordelen

Interesse?

Als u graag werkt in teamverband, van aanpakken weet en nauwkeurig kunt werken, solliciteer dan schriftelijk via e-mail op info@notarisgeerinckx.be

Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum/ studies bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang. We kunnen gedurende deze termijn dan immers contact met u opnemen voor een nieuwe job opportuniteit binnen onze instellingen. Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door onze functionaris van gegevensbescherming te contacteren via info@privanot.be. Wij zien erop toe dat al uw persoonlijke gegevens worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving.

 Afdrukken

Notarieel administratief dossierbeheerder

9 september 2021

Voltijds

Functieomschrijving:

  • Cliënten telefonisch verder helpen
  • Je zorgt voor de administratieve opmaak van dossiers (opzoekingen opstarten)
  •  Zelfstandig beheren van eigen dossiers, al dan niet nog in combinatie met het uitvoeren van de administratieve opstart en het afsluiten van dossiers.
  • Je kan rekenen op ondersteuning van ervaren collega’s.

Werkomgeving:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.

Wij vragen:

  • Je beschikt minstens over een diploma hoger secundair onderwijs. 
  • Ervaring in het notariaat is een pluspunt!
  • Je hebt een goede kennis van de courante informaticatoepassingen (Outlook, Word, Excel, ... ) en bent steeds bereid om nieuwe applicaties en toepassingen aan te leren
  • Kennis van Acta Libra is een pluspunt, maar niet vereist.
  • Je bent punctueel, nauwkeurig, verantwoordelijk, stressbestendig en goed georganiseerd en kan op een vlotte en professionele wijze mondeling en schriftelijk communiceren
  • Je bent communicatief en sociaalvaardig, maar steeds discreet
  • Je kan zelfstandig werken, maar bent daarnaast wel een teamplayer die een goede sfeer tussen collega’s belangrijk vindt

Wij bieden:

  • Een aangename en collegiale werksfeer in een moderne omgeving.
  • Verloning in overeenstemming met je verantwoordelijkheid en ervaring.
  • Groeps- en hospitalisatieverzekering en extra legale voordelen.
  • De mogelijkheid om je kennis verder uit te breiden

Interesse:

CV naar info@notarisgeerinckx.be.

Indien u solliciteert bij ons zal uw CV en motivatiebrief, die onder andere identificatiegegevens, gegevens betreffende het beroep en academisch curriculum/ studies bevatten, in onze databank 3 jaar bijgehouden worden om redenen van gerechtvaardigd belang. We kunnen gedurende deze termijn dan immers contact met u opnemen voor een nieuwe job opportuniteit binnen onze instellingen. Deze gegevens zullen niet uitgewisseld worden met derden, tenzij omwille van een wettelijke verplichting. U kan steeds alle rechten uitoefenen opgenomen in de GDPR met name, recht op inzage en informatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking, recht op rectificatie, recht op bezwaar en recht om klacht neer te leggen bij de toezichthoudende overheid, door onze functionaris van gegevensbescherming te contacteren via info@privanot.be. Wij zien erop toe dat al uw persoonlijke gegevens worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving.

 Afdrukken
 

Anne CALLEWAERT
Notaris

anne.callewaert(plaats the 'at' sign hier)notarisgeerinckx.be
Tel. 016/56.63.61

enkel op afspraak

Anne CALLEWAERT

Alexander GILLEMON
Master in het notariaat

alexander.gillemon(plaats the 'at' sign hier)notarisgeerinckx.be
Tel. 016/61.84.96

Alexander GILLEMON

Heidi VAN TONGELEN
Notarieel medewerkster

heidi.vantongelen(plaats the 'at' sign hier)notarisgeerinckx.be
Tel. 016/61.84.99

Heidi VAN TONGELEN

Ward COOMANS
Notarieel medewerker

boekhouding(plaats the 'at' sign hier)notarisgeerinckx.be
Tel. 016/61.84.98

Boekhouder

Ward COOMANS
 

23 september 2021

Ontdek de nieuwe brochure van de Koning Boudewijnstichting

En plots valt de diagnose van dementie… een bijzonder moeilijk moment, hoewel het leven daar niet ophoudt.

Om beter te kunnen omgaan met dementie, publiceert de Koning Boudewijnstichting een herwerkte brochure over de praktische aspecten die verband houden met dementie.

Er zijn veel manieren om de ziekte van Alzheimer te beleven. Telkens is de situatie van de betrokken patiënt anders.  Deze brochure biedt de mogelijkheid om oplossingen te zoeken die aangepast zijn aan de eigen situatie. Dankzij deze informatie kan de betrokken persoon een aantal keuzes maken op het vlak van gezondheid, de woonplaats of de bezittingen.

De brochure richt zich in de eerste plaats tot personen met dementie die bij het begin van de ziekte nog keuzes kunnen maken en beslissingen kunnen nemen in verband met hun eigen persoon. Maar ook de naasten vinden er antwoorden op hun vragen.

Deze brochure (update 2021) wordt gepubliceerd in het kader van het luisternetwerk van notarissen en bevat nieuwe informatie over het thema jongedementie. Je kan de papieren versie vanaf begin oktober bestellen via de website van de Koning Boudewijnstichting.

Raadpleeg hieronder de online versie van de brochure.

Bron: Fednot

21 september 2021

Rusthuizen en woonzorgcentra zijn voor veel ouderen en zorgbehoevenden een dure uitgave. Bovendien blijven veel ouderen graag zo lang mogelijk in hun thuisomgeving, vooral sinds de coronapandemie. Wie een ouder of een zorgbehoevende wil laten inwonen in een aparte wooneenheid moet hiervoor geen vergunning vragen als aan specifieke voorwaarden is voldaan.

Een aparte wooneenheid in je woning

Misschien wil je wel een (groot)ouder of een zieke broer of zus bij je thuis laten inwonen. Maar tegelijkertijd ben je misschien bang om te moeten inboeten aan privacy…

Daarom werken steeds meer helpende familieleden met onafhankelijke woningonderdelen. Denk maar aan een gelijkvloers waar een oudere of zieke persoon zijn eigen woonkamer en keukentje krijgt, met een aparte toegangsdeur. Stedenbouwkundig is dat niet vanzelfsprekend, want wie een nieuwe wooneenheid doet ontstaan, moet een vergunning aanvragen. Sinds een aantal jaren kent de Vlaamse regelgeving een flexibeler systeem voor het zogenaamde “zorgwonen”.

Wanneer spreek je van zorgwonen?

Zorgwonen is de situatie waarbij iemand een ondergeschikte wooneenheid creëert in een bestaande woning om één of twee ouderen of zorgbehoevenden te huisvesten.

We spreken van zorgwonen als aan verschillende voorwaarden is voldaan:

  1. In of bij de bestaande hoofdzakelijk vergunde woning wordt één kleinere (ondergeschikte) wooneenheid gecreëerd;

  2. De hoofdwooneenheid en de ondergeschikte wooneenheid (of de grond waarop die tijdelijke wooneenheid wordt geplaatst) behoren tot dezelfde eigenaar. In volle of ‘blote’ eigendom. Ook een huurwoning komt in aanmerking voor zorgwonen, maar dan moet de eigenaar wel zijn toestemming geven;

  3. De creatie van een ondergeschikte wooneenheid gebeurt met het oog op het huisvesten van:

  • ofwel ten hoogste 2 personen, waarvan minstens 1 persoon van 65 jaar of ouder
  • ofwel ten hoogste 2 personen, waarvan minstens 1 hulpbehoevend (kinderen die ten laste zijn van de hulpbehoevende persoon worden niet meegerekend bij het bepalen van het maximum van 2 personen). De hulpbehoevende is een persoon met een handicap, een persoon die in aanmerking komt voor een tegemoetkoming van de Vlaamse Sociale Bescherming (de vroegere zorgverzekering) of een persoon die hulp nodig heeft om zelfstandig te wonen.
  • ofwel de zorgverlener, indien de hulpbehoevende personen gehuisvest blijven in de hoofdwoning.

Geen vergunning vragen, wel melding doen

Creëer je een ondergeschikte wooneenheid binnen een bestaande woning, binnen een bestaand bijgebouw, of in een nieuwe, tijdelijke verplaatsbare unit, dan volstaat een melding bij het Omgevingsloket. Je leest hier hoe je dat aanpakt. Op Omgeving Vlaanderen kan je alle voorwaarden lezen. Ook het beëindigen van het zorgwonen moet je melden.

Oudere laten inwonen, zonder aparte wooneenheid

Wie een oudere laat inwonen, zonder hiervoor een aparte wooneenheid te creëren, moet hiervoor geen vergunning of melding doen. Wel kan het “ten laste nemen” van een oudere persoon een invloed hebben op je belastingen. Wie een grootouder, ouder, broer of zus van meer dan 65 jaar in huis neemt, heeft recht op een ‘belastingvrije som’. Een deel van je personenbelasting wordt dan niet belast. Informeer je over de voorwaarden bij FOD Financiën. Opgelet, in de toekomst (belastingaangifte van 2022) zal het belastingvoordeel enkel  gelden indien de inwonende werkelijk “zorgbehoevend” is. Om tegemoet te komen aan de personen die al genoten van de oude, meer flexibele regeling, geldt een overgangsregeling. Voor hen zullen de oude fiscale voordelen nog gedurende maximaal vier jaar gelden.

Heb je ook recht op een belastingvrije som bij een zorgwoning? Nee. Bij zorgwoningen zijn er twee aparte wooneenheden en - fiscaal gezien - twee aparte ‘gezinnen’.  Als je een zorgwoning creëert, neem je, vanuit fiscaal oogpunt, niemand “ten laste”.

Een oudere laten “inwonen” of het creëren van een zorgwoning heeft andere gevolgen. Informeer je op voorhand over de gevolgen op je belastingen, de ziekteverzekering, de tegemoetkomingen, eventuele premies of sociale tarieven.

Bron: Fednot

20 september 2021

Een huis kopen, een onderneming oprichten, erven… er zijn tal van belangrijke momenten waar je naar een notaris moet. Maar waarom is een notaris nodig? Wat is het verschil tussen een notaris en een andere juridische beroeper? Wij leggen je alles uit in onze nieuwe notaristip!

Wil je meer weten over wat een notaris allemaal doet? Raadpleeg onze brochure "Wat kan de notaris voor je doen?".

Bron: Fednot

 

GEERINCKX & CALLEWAERT, geassocieerde notarissen

T. de Beckerstraat 42
3200 Aarschot
Tel. (016) 56.63.61
Fax. (016) 57.06.13

 

Openingsuren
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

M 08:30 >  20:00    
D 08:30 >  20:00    
W 08:30 >  17:00    
D 08:30 >  20:00    
V 08:30 >  17:00    
Z gesloten  
ONLINE AFSPRAAK

Verlofperiodes